Veja: Schoenenkampioen en milieubewust

Ons klimaat gaat hard achteruit. We weten het allemaal, maar toch is het lastig om te zien wat je er nu precies aan kan doen. Gelukkig zijn er veel bedrijven die zeker hun steentje bij proberen te dragen om onze mooie planeet te redden. Een van die bedrijven is toevallig ook nog een fantastisch schoenenmerk met een heerlijke stijl. Ik laat jullie niet langer in spanning: Veja!

Hoe het begon

Een Frans schoenenmerk wat in 2003 werd opgericht, toen ze in verschillende Afrikaanse landen de mogelijkheden van schoenenproductie tegen een eerlijk loon voor de boeren en handwerkers begonnen te onderzoeken. In 2005 werd het merk officieel gelanceerd, in Parijs. Hierna schoten ze al snel de hele markt over, met hun unieke stijl en strategie. Inmiddels hebben ze zowel Veja heren, Veja dames als Veja kids, en dragen mensen over de hele wereld schoenen van Veja. Ook werken ze veel samen met ontwerpers, andere merken en allerlei andere projecten. In 2013, bijvoorbeeld, brachten ze een schoenencollectie uit die geinspireerd was op luchtkaarten die keken naar de biodiversiteit in tropische ecosystemen.

Waar ze nu zijn

Nu, je hebt al het een en ander gelezen over Veja’s groene afdruk op de schoenenwereld, maar wat betekent dit nu concreet? Om maar met de deur in huis te vallen: ze maken al hun schoenzolen van gerecyclede plastic flessen. Het kost ongeveer 3 plastic flessen om een paar schoenen te maken. Ook betalen ze hun katoenboeren ongeveer het dubbele van wat ze eigenlijk zouden krijgen, om ook hen een beter leven te geven. Ook kopen ze rubber uit het Amazonegebied, tegen topprijzen. Dit zorgt ervoor dat rubberoogsters het rubber kunnen tappen zonder dat hiervoor bomen om moeten, en ook zelf een beter leven kunnen leiden. Hiermee vecht Veja dus zowel tegen ontbossing als tegen onderbetaling. Ook gebruiken ze ecologische, plant-based verf voor al hun leer.

Veja is, kortom, een merk dat geeft om mooie schoenen en een mooie planeet. Hun schoenen, zowel voor dames, heren en kinderen, zijn minimalistisch en mooi. Ze weten precies hoe hun merk schoenen eruit ziet en blijven daar bij. Ze hebben een formule gevonden die werkt en daar houden ze aan vast, en die simpelheid van ontwerp past daarbij. Natuurlijk is hun werk voor de aarde fantastisch. Wie wilt er nu niet zeggen dat hun schoenen actief meehelpen met recycling, of het gevecht tegen ontbossing? Plus, het zijn ook nog eens gewoon mooie schoenen. Win-win, toch?