debiteurenverzekering

Comfortabeler ondernemen met een debiteurenverzekering

Alle ondernemers die op factuurbasis werken herkennen het. Klanten die te laat betalen of erger nog die helemaal niet blijken te kunnen betalen. Iets wat je bedrijf behoorlijk in de problemen kan helpen. Want als jou klanten niet betalen kan het zomaar zo zijn dat je zelf ook in de problemen komt met het betalen van je eigen rekeningen. En dat kan behoorlijk verstrekkende gevolgen hebben. Het is dus verstandig om goed naar dit risico te kijken en waar nodig maatregelen te nemen. Dit kan je onder andere doen met behulp van een debiteurenverzekering, maar ook met andere maatregelen. In dit blog vertellen we daar graag meer over. Lees snel verder.

Maatregelen nemen op het debiteurenrisico

Een debiteurenverzekering helpt je het debiteurenrisico af te dekken, maar het is verstandig om ook zaken binnen je bedrijf beet te pakken om het risico te verkleinen. Dit komt neer op het goed organiseren van het debiteurenbeheer binnen je onderneming. Dit doe je allereerst door het een duidelijk plek te geven binnen je bedrijf. Geef daarbij iemand de verantwoordelijkheid ervoor en geef die een duidelijk doel of KPI mee. Dit kan bijvoorbeeld de omloopsnelheid van je debiteuren zijn. DIt is het gemiddelde aantal dagen dat je debiteuren uit staan. Daarnaast is het verstandig om te organiseren dat er goede IT is. Dit komt er vaak op neer dat er goede software is waarmee je kunt factureren, maar waarmee je ook goed kunt volgen of de factuur inmiddels betaald is. De meeste hedendaagse software is te koppelen aan je internetbankieren. Hiermee zorg je ervoor dat er een realtime inzicht is in of een factuur betaald is. Zodoende kun je snel actie ondernemen met bijvoorbeeld het versturen van de herinneringsfactuur. Of bijvoorbeeld het telefonisch contact opnemen met je klant. Vaak een effectieve manier omdat je een beter inzicht hebt in waarom de factuur nog niet betaald is.

Wat doet een debiteurenverzekering?

Naast strak debiteurenbeheer is een debiteurenverzekering zeker niet onverstandig. Hier zitten meerdere zaken in die helpen om het risico kleiner te maken. Zo kun je onder andere voordat er een klantrelatie wordt aangegaan een kredietwaardigheidscheck doen. Hiermee krijg je een beeld of deze potentiële klant in staat is straks tijdig de rekeningen te betalen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om over te dragen aan een incassobureau waar de debiteurenverzekeraar mee samenwerkt. Zij gaan alle mogelijke middelen inzetten om de vordering geïncasseerd te krijgen. Als dit uiteindelijk niet werkt dan is de vordering verzekerd en krijg je vaak een deel uitgekeerd.